Skip to main content

Retourpinnen

Geld terug zonder contanten
Veel ondernemers bieden hun klanten een ‘niet goed, geld terug’-service. Maar cash retour geven als de klant zijn aankoop gepind heeft, is niet ideaal. De oplossing is retourpinnen en komt naar verwachting binnen niet al te lange tijd ook voor uw bedrijf beschikbaar.

Iedere bank besluit individueel om het product wel of niet in het assortiment op te nemen. Dat hangt vooral af van de belangstelling voor het product in de eigen klantenkring van die bank.

Omgekeerde pintransactieRetourpinnen is een omgekeerde pintransactie: niet de consument betaalt elektronisch aan de onderneming, maar de ondernemer betaalt aan de klant. Net zoals u een pintransactie de volgende werkdag bijgeschreven krijgt op uw rekening, heeft de consument het retourpinbedrag de eerstvolgende werkdag op zijn bankrekening. De consument krijgt een bon mee als bewijs dat het geld gegarandeerd naar hem of haar onderweg is.

Het grote voordeel is dat u geen grote hoeveelheden contant geld hoeft aan te houden als klanten iets komen retourneren. Dit is veilig en handig en past helemaal in de trend om zo min mogelijk geld in de zaak te hebben.

In ontwikkeling
De banken zijn druk bezig met een project om retourpinnen te kunnen aanbieden aan hun klanten. Retourpinnen moet een voor alle consumenten herkenbare dienst worden. Hoe het werkt, wat er kan en wat er niet kan, wordt landelijk bekend gemaakt. Voor u een zorg minder. Maar eerst moet het product helemaal ontwikkeld worden. Iedere bank besluit voor zich of zij het product in haar assortiment opneemt. Als ondernemer maakt u te zijner tijd met uw eigen bank afspraken over bijvoorbeeld het tarief, de limieten die voor uw bedrijf gelden en administratieve zaken.

Waarvoor wel, waarvoor niet?
Geld teruggeven aan de klant kan op verschillende manieren. Retourpinnen zal echter een aantal restricties kennen. Dat heeft te maken met frauderisico’s, regelgeving en investeringskosten. Wat zijn de belangrijkste mogelijkheden en beperkingen?

  • Het moet hier gaan om een betaling (of een deel van een betaling) die door de klant die de goederen retourneert is gedaan met zijn of haar eigen betaalpas.
  • Het kan gaan om teruggave van het hele betaalde bedrag of een deel van het betaalde bedrag.
  • De klant moet zijn eigen betaalpas en de kassabon bij zich hebben.
  • Een retourpintransactie kan gebruikt worden om een door de klant betaalde borg terug te betalen.
  • Een retourpintransactie is niet mogelijk als de klant spullen komt terugbrengen die een ander heeft betaald.
  • Er kunnen via retourpinnen geen winnende loten worden uitbetaald.
  • Heeft de klant het product contant afgerekend, dan kan er geen retourpintransactie op volgen.
  • U kunt geen statiegeld retourpinnen als er geen aankoopbon wordt overhandigd.

Betaalvereniging Nederland coördineert de ontwikkeling van retourpinnen in Nederland. Aan de hand van ervaringen met het product en wensen van gebruikers zal mogelijke uitbreiding van de functionaliteit worden overwogen.

Aandachtspunten
U wilt natuurlijk niet dat één van uw medewerkers zomaar geld van uw bankrekening afhaalt. Of dat u geld overmaakt op basis van een ‘gevonden’ bon. Voor contante teruggave heeft u tegen dit soort misbruik procedures; voor retourpintransacties moet u die ook hebben. Wie mag binnen uw bedrijf een retourpintransactie uitvoeren? Tot welk bedrag? Hoeveel retourpintransacties op een dag maximaal? Goede controle op kassabon en betaalpas is vereist: is er sprake van dezelfde rekeninghouder?

Invloed op pinketen
De systemen voor pinnen werken op dit moment één kant op, namelijk om geld van de bankrekening van de consument via de transactieverwerker terecht te laten komen op de bankrekening van de onderneming.

De omgekeerde transactie heeft betrekking op alle schakels van de pinketen: de bank die kaarten uitgeeft aan consumenten, de bank die contracten heeft met de acceptanten, de verwerker van pintransacties, de betaalautomaat- en/of kassaleverancier en de acceptant zelf waarbij het een en ander geregeld moeten worden. Een paar voorbeelden:

  • Aanpassen contracten met ondernemers.
  • Aanpassen afrekening met ondernemers.
  • Monitoring tegen misbruik en witwassen.
  • Procedures toegang retourfunctie op betaalautomaat.
  • Verwerking van retourpinbetalingen op de transactieoverzichten van consumenten.

Planning
Zodra de planning van de invoering bekend is, wordt dat op deze website vermeld.